Jonathan Raban: Arabia – A Journey through the Labyrinth. En alternativ gjennomlesing

Med utgangspunkt i den arabiske «invasjonen» av London på slutten av 70-tallet, en invasjon som sammenfaller med oljeboomen disse landene opplever på denne tiden, bestemmer Jonathan Raban seg for å reise til et knippe arabiske land for å skaffe seg et annerledes bilde av disse menneskene enn det fordomsfulle inntrykket han får ved å se de flytte inn i britiske forsteder og kjøpesentre.

I løpet av noen få måneder besøker han Qatar, Bahrain, Emiratene, Jemen, Egypt og Jordan, og bildet som tegnes er samtidig overraskende og helt som ventet. Drømmer man om arabiske sandørkenere, får man i stedet moderne byer i spenningen mellom det gamle og det nye, og forventer man en eksotisk annerledeshet, får man bekreftet det bildet som etterhvert har tegnet seg av Arabia de 30 årene siden boken ble skrevet. Det slår meg at det Dubai Raban besøker er det samme Dubai jeg ferierte i ved årtusenskiftet. Og spenningene du møter på Tahir-plassen i 1978 er de samme spenningene som foranledinger 25. januarrevolusjonen i Egypt. Alt er altså ved det gamle.

Hadde jeg ikke lest mange reiseskildringer fra før, hadde jeg blitt overveldet av denne boken. Nå er jeg så velbelest innen denne sjangeren at det skal mye til å overraske meg og gi meg eksistensielle leseropplevelser. Spesilet når så mye av boken finner sted i bilder, på hoteller og i cocktail-selskaper. Men interessant er den, og tretti år etter at den ble utgitt er den betimelig lesing for de som ønsker å få et enkelt med interessant innblikk i det Arabia vi fremdeles behanlder som et mytisk sted.

Hvis du ikke er vant med sjangeren, anbefaler jeg denne boken sterkt. Men hvis du som meg har lest mange reiseskildringer, kan en mer sakprosarettet bok gi et bedre bilde av det moderne Arabia enn det Arabia: A Journey through the Labyrinth gjør.

Forlag: Picador
ISBN: 0-330-30058-X
Utgivelsesår: 1987

9 replies
    • Ståle
      Ståle says:

Brødrene Brothers er i Skrift-sammenheng litt nede for telling for tida. Kanskje et intervju kan gjøre noe med det – eller hva syns du brodern?

Svar
  1. Geir
    Geir says:

Geir: Brødrende Ståle og Geir er langt fra nede for tiden, men vi har for mye å lese til å skrive akkurat nå. Jeg stiller gjerne opp på det jeg har å bidra med, og gjør det med glede.

Svar
  2. Geir
    Geir says:

Beate: Vi kommer nok tilbake, begge brødrene liker å skrive i rykk og napp, og formidlingskløen dukker nok opp etterhvert. Men begge har hatt en spesielt travel forsommer, noe også leselistene våre viser. Men jeg har tre bøker som snart skal omtales her inne.

Svar
  3. Geir Isaksen
    Geir Isaksen says: