My lost neighbour

My lost neighbour

Now and then people ask me to shoot some pictures for them, very seldom earning anything from it. But this summer I got my first real photo comission, with the subject being «My lost neighbour». I delivered 60 images which were shown for around 1000 people at a showing last week. I wasn’t present when the images were shown, and have no idea how they were received. But here is one of the images used. The idea was to make something abstract, and the green tone is by request of the customer. I don’t know if it works, but hey, if this is what customers want, I’m not the one to tell them that they’re wrong. So what do you thing? Does the image imply loss and loneliness? Does it work, or will this be my last commission?

9 replies
  1. Inger Johanne
    Inger Johanne says:

    Synes absolutt du har truffet med dette bildet, og hvis alle er like tematisk gode som dette kommer du sikker til å få flere oppdrag.
    Er det refleksjoner i et vindu?
    Som du kanskje har lagt merke til, har jeg fått litt dilla på å fange slike refleksjoner. Skjønt.. jeg har jo ikke lagt ut så mange av dem akkurat. Noen finner du imidlertid i ABC-L-innlegget, og i ett som er pulisert noe senere. 😉

    Svar
  2. Geir
    Geir says:

    Takk for det, Inger Johanne. Det er faktisk ikke refleksjoner, men jeg har fotografert på avstand, og beveget teleobjektivet, et Olympus Zuiko 50-200 f2.8-objektiv, hvor folkene rundt går raskt, mens hovedpersonen beveger seg sakte. Bildet var lysere i utgangspunktet, og kunden ville ha et grønnskjær, så det fikk de. Nå skal jeg over på bloggen din og se på bildene. Spennende med slike «departures» fra det man vanligvis fotograferer.

    Svar
  3. Ivar
    Ivar says:

    Synes dette er flott jeg, og det gjenskaper en følelse av ensomehet og det å bli oversett… det at det er så lyst hjelper med på å skape denne stemningen synes jeg og.
    Ellers prøvde jeg å legge inn en kommentar med Opera hjemme, noe spam greia di ikke ser ut til å like… så prøver fra jobben.

    Svar
  4. Jan Ivar Vik
    Jan Ivar Vik says:

    Du ville ha ærlige tilbakemeldinger, og det får du av meg. Jeg synes dessverre ikke dette var så veldig bra. Jeg synes det virker litt for tilfeldig. Med det tenker jeg på situasjonen man ikke har kontroll over, bakgrunnen/rotet over personen, hushjørnet til venstre og de sterkt utbrente partiene. Sistnevnte er spesielt forstyrrende synes jeg. Jeg tror resultatet hadde blitt langt mer spennende hvis du hadde kjørt samme greia på kveldstid, og brukt lang lukkertid kombinert med blitz for å velge hva du ville ha fokus på og ikke. Jeg tror stemningen da ville blit langt mer spennende enn dette, som tilsynelatende er tatt på høylys dag. Når det er sagt liker jeg ideen godt og den gyselige grønnfargen kler bildet. Jeg tviler imidlertid på at dette er det det beste av de 60 bildene du leverte. Kanskje burde du heller presentert bildene i en serie?

    Svar
  5. The White Zulu
    The White Zulu says:

    Jeg setter pris på ærlige tilbakemeldinger, og denne går rett til hjertet av det som er utfordringen, Jan Ivar. Grunnen til at jeg valgte å vise dette bildte er nettopp fordi det er det bildet som er mest verd å diskutere: Det er et bilde som folk kan ha veldig ulike reaksjoner på, og det har jeg fått nå. Nå syns jeg jo selv at idéen er god, og har ikke tenkt at de utbrente områdene forstyrrer. Det andre er jo mennesker som svever forbi, og det skal være med på å understreke usikkerheten – men det kom kanskje ikke tydelig nok fram? Dette er et av de bildene som ikke er tilfeldige, og det er jo interessant at det oppleves slik – og at du liker den «gyselige» grønnfargen. Slike tilbakemeldinger som dette ønsker jeg mer av, men de kan jo også begrunnes ut fra fototeoretiske eller estetiske aspekter i tillegg til det som blir sagt av deg her.

    Svar
  6. Jan Ivar Vik
    Jan Ivar Vik says:

    Er de lyse partiene bevisste valg, eller «ble det bare sånn» på grunn av den lange lukkertiden på høylys dag? Har du noen tanker rundt komposisjonen? Jeg er bare nysgjerrig 🙂

    Svar
  7. The White Zulu
    The White Zulu says:

    Så reflektert er jeg ikke. Jan Ivar;-). Det som var etter hensikten var å gjøre menneskene rundt hovedpersonen spøkelsesaktig, og der synes jeg at jeg lyktes. Men jeg er nok enig med deg i at dette ikke er optimalt. Bildet er mer overeksponert enn ønskelig.
    Jeg har et annet bilde i serien der jeg er mer fornøyd med både komposisjonen og eksponeringen. Mannen er for midtstilt, jeg kunne valgt et annet utsnitt, men samtidig var det et hovedpoeng å plassere ham midt i en gate for å fremme ensomhetsfølelsen.

    Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.